دوشنبه, 31 تیر 1398
آخرین اخبار

یادداشت

گفت‌و‌گو

مقالات

نظرسنجی

به نظر شما ظاهر جدید سایت قابل قبول است ؟
بله - 100%
خیر - 0%

Total votes: 7
The voting for this poll has ended on: آگوست 13, 2013

مردم مداری؛ کلید اعتماد عمومی

مردم، با نقش آفرینی فعال در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، عزم خویش را برای تغییر و تعیین روند جدید برای اداره ی امور جامعه به منصه ی ظهور رساندند و با خلق حماسه بزرگ 24 خرداد، به سیاستمداران آموختند که در جایگاه خدمتگزاری، هیچگاه نباید از خواست آنان غفلت کنند.

 

کاوشگران روابط عمومی  - محمد امامی- شکوه حماسه ی مردمی 24 خرداد و انتخاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی را به عنوان هفتمین رییس جمهور منتخب تبریک می گوییم و امیدواریم این انتخاب، سرفصل جدیدی را برای تعامل دولت – ملت در پیش روی خدمتگزاران صدیق میهن اسلامی مان ایران بگشاید.

با ظهور دولت تدبیر و امید، انتظار می رود همان مشی که منجر به جلب اعتماد عمومی گردید، با تدبیر و برنامه ریزی لازم در دستور کار دولتمردان قرار گیرد تا روز به روز شاهد حذف دیوار بی اعتمادی میان دولت –  مردم  باشیم، چرا که مردم مداری و باور به تاثیرگذار بودن رای و نظر مردم در امور، برای ولی نعمتان جامعه اعتمادآور است و هنگامی که مردم شاهد این باور عملی مسئولان باشند، اعتمادشان به خدمتگزاران خود رو به فزونی می نهد و سرمایه ی عظیم اجتماعی به عنوان پشتوانه ی محکم اجرایی برای دولتمردان شکل می گیرد.

باز شدن قفل تعامل دولت – ملت، یکی از اولویت های مهمی است که باید به صورت کاملا حرفه ای و هدفمند و راهبردی به آن پرداخته شود و به نظر می رسد دولت باید از کلید مخصوص این قفل، که در دستان نهاد روابط عمومی کشور است بهره بجوید.

        نهاد روابط عمومی کشور نیز باید با بازخوانی رسالت ها ، اهداف و وظایف و بازتعریف نقش ها ، کارکردها و برنامه های روابط عمومی بر مبنای رأی و نظر و خواسته ها و نیازهای منطقی و معقول و قانونی مردم، مسیری نو و مردم مدارانه را پیش روی خدمتگزاران مردم بگشاید.

        نهاد روابط عمومی، به عنوان نهادی مردم دار و مردم مدار، می تواند با حضور و ایفای نقش فعال در جریان ارتباطات دولت و ملت، پیش از بروز مشکل و یا حد اقل از ابتدای بروز مشکل ، سهم بسزایی در رفع مشکلات مردم داشته باشد.

       ایفای موثر این نقش، مستلزم وجود عزم جدی در مدیریت ارشد جامعه و دولت و تقویت ساختاری، آموزشی، تخصصی و مالی نهاد روابط عمومی کشور است.

      کارآمدی و اثربخشی روابط عمومی ها ، می تواند ارتباط مردم و دستگاهها را به نحوی تنظیم نماید تا انبوهی از مردم مجبور نباشند مطالبات خود را خارج از دستگاه مربوط جستجو و پیگیری نمایند و عزت و آبروی خود را بر کف نهاده و نامه به دست به دنبال خودروی مسئولان ارشد دولت در سفرهای استانی بدوند!

نهاد ها و موسسات تخصصی غیر دولتی نیز از جمله گروههایی هستند که آگاهی دولت از عقاید، آرا و مواضع آنان و بالاتر از آن، حمایت و تقویت آنان، برای رفع مشکلات می تواند مفید واقع شود.

      به عنوان مثال برای رفع مشکلات هنرمندان، انجمنهای حرفه ای هنرمندان؛ برای رفع مشکلات مهندسان، نظام مهندسی ؛ برای مشکلات روزنامه نگاران ، انجمنهای صنفی روزنامه نگاران ؛ برای مشکلات مربوط به پزشکان ، انجمنهای پزشکی و نظام پزشکی و ....دیدگاههایی دارند که توجه به آنها می تواند دولت را در یافتن بهترین راهکارهای حل مشکلات یاری رساند.

        نکته ی مهم دیگر توجه به پژوهش مداری در تصمیم ها و تدبیرهاست. اصولا تصمیم ها و اقداماتی که بر مبنای پژوهش صورت می گیرد، اقداماتی سنجیده تر ، اصولی تر و صحیح تر است.

        بنابر این «پژوهش» می تواند ضمن به دست دادن شناخت و آگاهی علمی از معضلات خُرد و کلان بخشهای مختلف جامعه ، فرصتهای طلایی بهبود و افق روشنی را در برابر ما ایجاد کند و بارقه های امید را در جامعه روشن نموده و راههای حرکت به سوی پیشرفت و تعالی میهن اسلامیمان ایران را هموار نماید.

       نکته مهم در این روش ، استفاده بهینه از زمان و فرصت ها و بهره مندی از واقع نگری ، دیدگاههای اکمالی و کارشناسی در شناسایی و رفع مشکلات است.   فراموش نباید کرد که فرصت های خدمتگزاری، بسیارکوتاه است و سریع می گذرد، اما مردم آگاه به خوبی و با دقت نظر خدمتگزاران خود را رصد می کنند، باید از این فرصت ها به خوبی بهره برد و ریشه های امید را در جامعه گستراند و  بهبود رابطه و تعامل دولت – ملت به مدد نهاد روابط عمومی کشور و به ویژه تقویت و فعال ساختن ظرفیت های نهادهای مردم نهاد روابط عمومی، یکی از  ضرورت های راهبردی برای دولت تدبیر و امید است و آرزو داریم دولتمردان به طور عام و شخص رییس جمهوری به طور خاص، از توانمندی ها و تخصص ها و نهادهای تخصصی و حرفه ای روابط عمومی برای نیل به مردم مدار ساختن دستگاه ها و حرکت های توسعه ای بهره برده  و با تقویت نهاد روابط عمومی دولت و نیز سازمان ها و موسسات مردم نهاد روابط عمومی، مردم داری و مردم مداری را نهادینه نماید.

اضافه کردن نظر



کد امنیتی
تازه کردن

مکان تبلیغات شما
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد