چهارشنبه, 01 خرداد 1398
آخرین اخبار

یادداشت

گفت‌و‌گو

مقالات

نظرسنجی

به نظر شما ظاهر جدید سایت قابل قبول است ؟
بله - 100%
خیر - 0%

Total votes: 7
The voting for this poll has ended on: آگوست 13, 2013

نقش روابط عمومی در هنگام بحران

روابط عمومی ارتباط مستقیم با افکار عمومی دارد و در واقع نقش  اساسی روابط عمومی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومی است. برای نزدیک شدن به این هدف روابط عمومی نقش پاسخگویی به  سئوالات و ابهامات حاصل شده از سوی افکار عمومی را دارد و در راستای روشنگری افکار عمومی تلاش می کند.

 

 حمیدرضا عمادی: روابط عمومی ارتباط مستقیم با افکار عمومی دارد و در واقع نقش  اساسی روابط عمومی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومی است. برای نزدیک شدن به این هدف روابط عمومی نقش پاسخگویی به  سوالات و ابهامات حاصل شده از سوی افکار عمومی را دارد و در راستای روشنگری افکار عمومی تلاش می کند.

همچنانکه می‏دانید رخ دادن جریانات و یا اتفاقات خاص  چه به صورت طبیعی (سیل ، زلزله ، کم آبی ، ) و چه به صورت محاسبات غلط  در برنامه ریزیها و تصمیم گیریها ، همراه با نبودن اطلاعات کافی در دسترس ،‌شکل گرفتن شایعات را با خود به همراه دارد و گاه  همین شایعات و اطلاعات ضد و نقیض موجی از بحران را در جامعه ایجاد می نماید که در بیشتر مواقع پس از رخ دادن این مطالب روابط عمومی ها مسئولیت پیدا می کننند که از ارتباط خود با افکار عمومی برای تغییر افکار آنان بهره گیرند. آنهم در صورتی است که آن سازمان از پرسنل روابط عمومی با دانش و آگاهی کافی و با درایت  برخوردار باشد.
بعضی بی توجهی به مسائل پیش آمده را در دستور کار خود قرار می دهند انگار نه انگار که اتفاقی افتاده یا مسئله ای که نیاز به روشنگری و پاسخگویی دارد  و اگر سخنی از بروز یا شکل گیری بحرانی به میان آید منکر آن می شوند و حاضر نیستند تا در کارنامه مدیریتی خود شروع یا شکل گیری بحرانی را به ثبت برسانند.
گاهی مسائل پیش آمده را دست کم می گیریم واز انتشار آن از مجاری رسمی  جلوگیری می کنیم غافل از آنکه  همان خبر یا مطلب در برخی جراید یا پایگاههای اجتماعی  به صورت جدی مطرح ،دنبال و تبدیل به مطالبات اجتماعی می شود و پس از چندی فشار افکار عمومی  اجبار پاسخگویی را برای مسئولین مربوطه به همراه می آورد.
برخی کوچکترین مطلب بوجود آمده را که با یکسری از توانمندیها ی مدیران روابط عمومی و  تکنیکهای این حوزه می توان به حل و فصل آنها پرداخت تبدیل به موجی از بحران می سازند به گونه ای که باعث بهم ریختگی افکار عمومی و گاه ایجاد و اشاعه رفتارهای نادرست  در بین مردم می شوند.
گاهی اظهار نظر پیرامون مطلبی که چندان ارتباطی با ما ندارد و یا به خوبی از چگونگی و ابعاد آن مطلع نیستیم باعث می شود ندانسته بحرانی را آغاز یا به مسئله ای دامن بزنیم .
به نظر می رسد نباید به حوادث بی‏ توجهی کرد. چرا که بی ‏توجهی به مسائلی که رخ داده یا افکار عمومی که در بین مردم شکل گرفته است گاه می تواند صدمات جبران ناپذیری را بزند
شناسایی بحران و عوامل ایجاد بحران و اینکه این بحران در چه مرحله ای است در حال شکل گیری ، در حال رشد ، و یا به حد بلوغ رسیده  از جمله وظایف روابط عمومی جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری و برقراری ارتباط درست واز کانال مناسب است .
به طور کلی رویدادهای غیرمترقبه را می توان به دو گروه تقسیم نمود :
الف - رویدادهایی که بیشتر عوامل اجتماعی سبب ایجاد آن می‏ شود، چون جنگ، تصادف و...
ب - رویدادهای طبیعی که حاصل موقعیت طبیعی هستند، چون زلزله،سیل، خشکسالی، فوران آتشفشان و...
 باید یادآور شد که کار اصلی روابط عمومی پیشگیری است، نه درمان. روابط عمومی برای تعیین تکلیف وظایف و تنظیم درست و به روابط عمومی مدیریت امور ستاد بحران موقع آنچه باید انجام شود می‏ تواند سه مرحله را برای مديريت بحران مشخص کند:
الف - مرحله قبل از بحران
ب - مرحله حین بحران
ج - مرحله بعد ازبحران
در پایان یادآوری نکاتی ضروری است:

- در عصر اطلاعات  مردم تشنه اطلاعات هستند و از طرق مختلف به اخبار و رویدادها دسترسی دارند ، پنهان کردن اطلاعات اشتباهی مسلم و واضح است، پس لازم است با ارائه اطلاعات به طور شفاف از بروز هر گونه شایعه که به اعتبار و شهرت و حسن شهرت سازمان و تولیدات آن لطمه وارد می‏ کند جلوگیری کنیم.

- دست‏ اندرکاران رسانه‏ های جمعی وصاحب نظران را با ید با آموزشهای لازم و مفید از جمله مدیریت بحران در اخبار  آشنا کنیم
-         - نقاط بحران را شناسایی کرده و در جهت رفع و عدم تشدید آن برنامه‏ ریزی و سرمایه ‏گذاری کنیم.
-    و نهایتاً اینکه اهمیت و ارزش و قدرت اطلاعات را شناسایی و با برنامه‏ ریزی دقیق و به کارگیری درست آن و پایداری و حیات مستمر سازمان کمک کنیم.

 

 

اضافه کردن نظر



کد امنیتی
تازه کردن

مکان تبلیغات شما
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد