چهارشنبه, 29 اسفند 1397
آخرین اخبار

یادداشت

گفت‌و‌گو

مقالات

نظرسنجی

به نظر شما ظاهر جدید سایت قابل قبول است ؟
بله - 100%
خیر - 0%

Total votes: 7
The voting for this poll has ended on: آگوست 13, 2013

روابط عمومی، هنر مخاطب شناسی

یک روابط‌عمومی موفق باید بداند که هرروز و هرلحظه ممکن است مخاطب او درحال تغییر باشد. امروز مخاطبش یک کودک است، فردا یک مشتری، روز بعد یک خانواده‌ و روز دیگر یک مدیر‌کل، یک روز یک انسان شاد و روز دیگر یک انسان داغ‌دار... و سخن آخر این‌که: روابط‌عمومی موفق امروز، شاید فردا دیگر موفق نباشد.

رقیه دوست فاطمیها*: انگار دیروز بود ... دوم یا سوم دبستان بودم. تابستون بود و گاهی با خانواده برای دیدن بی‌‌بی می‌رفتیم ده بالا. آخه آقابزرگ و بی‌بی تقریبا از اول تا آخر تابستون می‌رفتن اونجا و توی باغچه‌ای که آقا بزرگ در دامنه شیرکوه خریده بود، اطراق می‌کردن.

با وجودی که تقریبا همه‌ی روز رو این‌ور و اون‌ور دویده بودم و از درختای کوچیک و بزرگ بالا رفته‌بودم، ولی امونم نبود شب بشه و همگی، شام رو خورده و نخورده، بنشینیم دور بی‌بی و قصه‌های جورواجور و خاطرات شنیدنی‌اش رو از روزگاران دور بشنویم، که عجب قصه‌های شنیدنی و قشنگی بودند. چند روز پیش به‌مناسبت روز مادر رفته بودیم خونه بی‌بی. همه بچه‌ها و نوه‌ها و نتیجه‌ها جمع بودند و بی‌بی خیلی خوشحال بود. نمازش رو خوند و به سختی، با عصا اومد نشست کنار ما. بهش گفتم بی‌بی هیچ‌کدوم از قصه‌هایی که قدیما برامون تعریف می‌کردین رو یادتون هست؟ برقی توی چشمای بی‌بی درخشید و گفت: البته، همه‌اش رو بلدم بگم؟ و من با اشتیاق گفتم: پس سراپا گوشم بی‌بی... و بی‌بی شروع کرد به گفتن قصه "نخود مشکل‌گشا" و من با لحظه ‌به ‌لحظه‌ی قصه کوچیک شدم و کوچیک شدم و غرق در عالم کودکی ... به خودم اومدم و فرزند 11 ساله‌ام رو صدا کردم که بیا بشین قصه بی‌بی رو بشنو، ببین چقدر قشنگه؛ و او با شیطنت خاص خودش گفت: ولی مامان! الان سریال ..... شروع می شه، بعدا میام... وقتی به دور و بر اتاق رو نگاه کردم دیدم: ستایش 5 ساله، داره با عروسک خواننده‌ای که تازه هدیه گرفته بازی می‌کنه. الهه و عاطفه، گوشی موبایل گلکسی مدل فلان رو دارن کشف می‌کنن و منوهای اون‌رو بررسی می‌کنن و ابوالفضل و امیر‌رضای 17 و 20 ساله هم داشتن روی لپ‌تاپ، سرعت Gsm modem مدل D link رو با سرعت ADSL توی خونه مقایسه می‌کردن... و باز هم مثل قدیما، فقط من موندم و بی‌بی ... این قضیه ذهن من رو خیلی به خودش مشغول کرد. پیش از اون، خیلی وقت‌ها شده بود که به تضاد و تفارق بین سنت و مدرنیته یا تفاوت بین جامعه مبتنی بر تکنولوژی و یا بدون تکنولوژی فکر کرده بودم و تنها راه‌حلی که به ذهنم رسیده بود این بود که، تلفیق سنت و تکنولوژی و بهره‌برداری از مواهب تکنولوژی با حفظ فرهنگ و سنت‌های اجتماعی و از این قبیل، تنها راه‌حل جوامعی همچون جامعه ماست که در حال گذار است. اما این بار، این اتفاق و مهجور‌ماندن قصه‌های بی‌بی، باعث شدکه من از زاویه دیگری به این قضیه نگاه کنم و خواستم که این نگاه رو با شما هم در میان بگذارم تا تبادل تجربه‌ای کنیم و آن این‌که: شاید زبان و گویش بی‌بی و نوع گفتار او، زبان و گویش بچه‌های امروز نیست... شاید ریتم گویش بی‌بی با ریتم بچه‌های امروز سازگار نیست... شاید دغدغه‌ها، آرزوها، ذهنیت‌ها و ظرفیت‌های بچه‌های امروز با دغدغه‌ها، آرزوها، ذهنیت‌ها و ظرفیت‌های بچه‌های دیروز فرق کرده... شاید تنها کانال ارتباطی که بی‌بی برای ارتباط با بچه‌ها و نوه‌ها و نتیجه‌های خودش از قدیم و ندیم داشته، امروز تاحدودی جایگاه خودش رو از دست داده... و هزاران شاید دیگر... و به این فکر کردم که کدام‌یک از روابط‌عمومی‌های ما، امروز در عرصه روابط‌عمومی، بی‌بی شده‌اند؟ کدام‌یک در حال بی‌بی‌شدن هستند؟ کدام‌یک به این فکر کرده‌اند که تفکرشان پیر و فرتوت نشود، کدام‌یک این دغدغه را دارند که مخاطب خود را لحظه به لحظه بازبشناسند، تفکر او را رصد کنند و بتوانند هر لحظه و هر دقیقه با زبان او سخن بگویند و به کانال ارتباطی که هر یک از مخاطبانشان دارند، وارد شوند؟

امروز روابط‌عمومی‌‌ موفق است که انواع مخاطبانش را بشناسد، زبان‌شان را بداند، از علایق و سلایق ایشان باخبر باشد، بداند که راه ارتباط با ایشان چیست یا بتواند راهی برای ارتباط با ایشان خلق کند و مهم‌تر از آن این‌که، بتواند ارتباط دو‌سویه و گفت‌گویی با مخاطبانش برقرار سازد و ایمان و باور داشته باشد که زمان ارتباط یک‌سویه و تبلیغات صرف و متکلم وحده بودن گذشته است.

امروز روابط‌عمومی‌‌ موفق است که انواع مخاطبانش را بشناسد، زبان‌شان را بداند، از علایق و سلایق ایشان باخبر باشد، بداند که راه ارتباط با ایشان چیست یا بتواند راهی برای ارتباط با ایشان خلق کند و مهم‌تر از آن این‌که، بتواند ارتباط دو‌سویه و گفت‌گویی با مخاطبانش برقرار سازد و ایمان و باور داشته باشد که زمان ارتباط یک‌سویه و تبلیغات صرف و متکلم وحده بودن گذشته است. و یک روابط‌عمومی موفق باید بداند که هرروز و هرلحظه ممکن است مخاطب او درحال تغییر باشد. امروز مخاطبش یک کودک است، فردا یک مشتری، روز بعد یک خانواده‌ و روز دیگر یک مدیر‌کل، یک روز یک انسان شاد و روز دیگر یک انسان داغ‌دار... و سخن آخر این‌که: روابط‌عمومی موفق امروز، شاید فردا دیگر موفق نباشد. حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: "مومن کسی است که امروز و فردایش متفاوت باشد." (رو به پیشرفت، نوآوری و تغییر)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*مسوول روابط عمومی و امور بين‌الملل اداره‌كل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد

اضافه کردن نظر



کد امنیتی
تازه کردن

مکان تبلیغات شما
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد