دوشنبه, 31 تیر 1398
آخرین اخبار

یادداشت

گفت‌و‌گو

مقالات

نظرسنجی

به نظر شما ظاهر جدید سایت قابل قبول است ؟
بله - 100%
خیر - 0%

Total votes: 7
The voting for this poll has ended on: آگوست 13, 2013

پاسخگویی؛ رویا یا واقعیت؟

 تا زمانی که ذهنیت های ما و آن چه قبول داریم در قالب طرح‌های اجرایی در نیایند و مسیر اجرا را طی نکنند، هرگز نمی توان سازمان ما را پاسخگو دانست. پاسخگو بودن زمانی اتفاق می افتد که افزون بر باور مسئولان به ضرورت آن، نظام پاسخگویی نیز در سازمان طراحی و اجرا گردد.

 چند روز پیش پیرامون ضرورت پاسخگویی در سازمان با یکی از مسئولان سازمان صحبت می کردیم ایشان می‌گفت همه ی مسئوان معتقد با ضرورت پاسخگویی هستند و هیچ مسئولی نمی خواهد که پاسخگو نباشد.

 و من گفتم این که همه‌ی مسئولان پاسخگویی را ضروری بدانند گرچه گام خوبی است اما به تنهایی کافی نیست. توجیه‌های گوناگون برای پاسخ نگفتن به گلایه‌ها، اعتراض‌ها، ابهام‌ها و شفاف نکردن فضای سازمانی نمی‌تواند از یک سازمان و مسئولان آن، سازمان و مسئولانی پاسخگو بسازد!

 تا زمانی که ذهنیت های ما و آن چه قبول داریم در قالب طرح‌های اجرایی در نیایند و مسیر اجرا را طی نکنند، هرگز نمی توان سازمان ما را پاسخگو دانست. پاسخگو بودن زمانی اتفاق می افتد که افزون بر باور مسئولان به ضرورت آن، نظام پاسخگویی نیز در سازمان طراحی و اجرا گردد.

 با اجرای نظام پاسخگویی در سازمان، مسئولیت هر حوزه و اداره و واحد و فردی مشخص است و چون فعالیت ها ارزیابی می شود و افراد خود را موظف به پاسخگویی در برابر خدا، وجدان خویش، مسئول مافوق و شهروندان می دانند، لذا ابهام ها به موقع رفع می‌گردد و برنامه هّای اجرایی شفاف است و کاستی ها به موقع و بدون اغماض شناسایی و رفع می گردد و از گلایه و انتقاد در سازمان به عنوان یک فرصت بی بدیل بهره‌برداری می‌شود.

 بنابراین برای این که سازمانی پاسخگو باشیم، صرفا قبول داشتن پاسخگویی کافی نیست و باید برای پاسخگو ساختن سازمان نظامی مبتنی بر کرامت انسان‌‌ها و حق دانستن و آگاهی برای آنان و ولی‌نعمت دانستن شهروندان مستقر ساخت. نظامی که پیش از بروز و پیدایش بحران‌های گوناگون، با پاسخگویی و تامین نیازهای اطلاعاتی انواع مخاطبان، زمینه‌ی بحران‌های پیش رو را از میان برمی‌دارد و در برابر شهروندان نه تنها خود را آقا و ارباب نمی‌داند بلکه خدمتگزاری پاسخگو می‌شناسد که شهروندان حق دارند برای آگاهی و دانستن خود، وی را پیرامون وظایف سازمانی‌اش به چالش‌های انتقادی بکشانند.

اضافه کردن نظر



کد امنیتی
تازه کردن

مکان تبلیغات شما
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد