چهارشنبه, 01 خرداد 1398
آخرین اخبار

یادداشت

گفت‌و‌گو

مقالات

نظرسنجی

به نظر شما ظاهر جدید سایت قابل قبول است ؟
بله - 100%
خیر - 0%

Total votes: 7
The voting for this poll has ended on: آگوست 13, 2013

چالش‌ها و راهبرد‌ها برای روابط عمومی استان یزد

روابط عمومي به منزله يك علم توأم با هنر از ظرفيت بسيار بالايي براي ايجاد تغييرات اجتماعي و تحقق توسعه پايدار برخودار است. امروزه روابط عمومي را «مديريت ارتباط بين سازمان و گروه هاي مخاطب براي رسيدن به تفاهم» (روابط عمومي برتر ، سفيدي ، ص 18) ذكر مي كنند كه حذف آن عملاً به معناي نرسيدن به اهداف استراتژيك و سازماني است ، از اين رو امروز تقويت اين نهاد مهم ارتباطي ، به عنوان حلقه واسطه مردم و مسؤولان در اولويت كار برنامه ريزان توسعه و نيز دلسوزان تعالي و پيشرفت است ، چرا كه هر گونه خدمتگزاري به مردم ، جز در چارچوب يك برنامه ريزي و سازماندي قوي ارتباطي ميسر نيست.

 

واقعيت موجود روابط عمومي هاي استان يزد در اين است كه طي سال هاي متمادي شكل گيري نهاد روابط عمومي در استان تاكنون هيچ گونه برنامه مدوني در خصوص اصلاح و بهبود اوضاع نهاد روابط عمومي اتخاذ نشده است در صورتيكه با شكل گيري فضاي سياسي و اجتماعي موجود و براي دستيابي به اهداف و سياست هاي دولت بايد روابط عمومي از جايگاه ويژه اي برخودار باشد تا با بهره گيري از تمامي اختيارات و نيز اعتبارات مالي لازم بتواند نقش مؤثر خويش را ايفا نمايد

 روابط عمومي ها مي خواهند با عملكرد خوب مديريت تأثير گذار خود بازيگر نقش حساس ايجاد ارتباط فعال و اثر بخش ميان كارگزاران حكومتي و مردم باشند. آنها درصددند تا زمينه ايجاد تفاهم و هم انديشي متقابل بين مسؤولان و مردم و به ويژه گروه هاي محروم جامعه را فراهم سازند و تصميم گيري ها را به سمت منافع عمومي و عدالت اجتماعي سوق دهند. اين اهداف را مي توان به شكل ذيل ارائه نمود:

- برقراري ارتباط دو سويه بين مردم و مسؤولان

- انتقال آرا ، نظرات ، خواسته هاي مردم به مسؤولان و نيز عملكرد كارگزاران به جامعه و اقشار مخاطب

- ايجاد بستر فرهنگي و اجتماعي لازم ، جهت تحقق برنامه هاي دولت و نيل به توسعه همه جانبه

- معرفي جاذبه ها، توانمندي ها و دستاوردها در سطح ملي و فراملي

- تحقق عدالت اجتماعي ، صميميت ، برادري و همدلي

عمده ترين تنگناها و چالش هاي موجود :

- كمبود شديد منابع مالي و اعتباري و محدوديت امكانات و تجهيزات

- فقدان نگرش جامع و يكپارچه به روابط عمومي و نقش مديريتي آن در تحولات اجتماعي و اقتصادي

- ضعف آگاهي متصديان روابط عمومي در همراهي با تحولات نوين و فن آوري

- عدم تناسب ساختار تشكيلات روابط عمومي با وظايف و مسؤوليت هاي محوله در ادارات و سازمان ها

- ناكافي بودن نهادها و انجمن هاي فعال استاني در بخش روابط عمومي و رقابت سازنده آنها با يكديگر.

عمده ترين تنگناها و چالش هاي موجود روابط عمومی ها در استان یزد:

    - كمبود شديد منابع مالي و اعتباري و محدوديت امكانات و تجهيزات

    - فقدان نگرش جامع و يكپارچه به روابط عمومي و نقش مديريتي آن در تحولات اجتماعي و اقتصادي

    - ضعف آگاهي متصديان روابط عمومي در همراهي با تحولات نوين و فن آوري

    - عدم تناسب ساختار تشكيلات روابط عمومي با وظايف و مسؤوليت هاي محوله در ادارات و سازمان ها

    - ناكافي بودن نهادها و انجمن هاي فعال استاني در بخش روابط عمومي و رقابت سازنده آنها با يكديگر.

پتانسيل ها:

    - فضاي معنوي و فرهنگي و وجود سرمايه هاي انساني همدل و آماده فعاليت توأم با خردورزي ، سخت كوشي و مشاركت جويي در بدنه روابط عمومي ها

    - وجود تجربه حرفه اي قابل ملاحظه و حركت به سمت دانايي محوري در روابط عمومي

    - بهره مندي كشور از سرمايه هاي اقتصادي و جاذبه هاي فرهنگي و مذهبي و نيز رشد نسبي صنعتي و اجتماعي

    - ايجاد و فعاليت شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان ها به منظور آموزش ، ارتباط و سازماندهي حركت هاي روابط عمومي

    - ايجاد زمينه هاي لازم و افزايش مشاركت بخش خصوصي و مؤسسات تبليغاتي و اطلاع رساني ، همراه با فن آوري هاي مناسب به منظور كاهش تصدي گري.

راهبردهاي اجرايي:

    - تلاش در جهت تحقق كامل آيين نامه نحوه فعاليت ، وظايف و اختيارات روابط عمومي

    - تأمين منابع مالي و اعتبارات مورد نياز و توزيع عادلانه آن

    - تهيه و انتشار سند ملي توسعه روابط عمومي هاي استان ها

    - بهره برداري كامل از ظرفيت هاي انساني و ساختاري روابط عمومي در قالب تشكل ها و انجمن هاي روابط عمومي

    - پژوهش ،  آموزش و ترويج نظام فكري و ارزشي مناسب درباره روابط عمومي

    - ارتقا و انتقال مهارت هاي فني ، عملي و حرفه اي در تمامي سطوح روابط عمومي

    - دست يابي به فن آوري و ابزار برتر ، نظير: ارتباطات الكترونيك ، افكار سنجي ، انتشارات و تبليغات

    - برپايي و مشاركت در نمايشگاه هاي استاني ، ملي و فراملي

    - برقراري ارتباط و تعامل فعال با رسانه هاي جمعي ، شبكه هاي جهاني صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و پايگاه هاي خبري و اينترنتي

    - اجراي طرح هاي افكار سنجي و تعيين نگرش و ميزان رضايت مخاطبين براي ارتقاء خدمت رساني ، شناسايي نقاط ضعف ، نارسايي ها و تحقق عدالت اجتماعي

    - مستندسازي ، آرشيو و حفظ آثار ، اسناد ، تصاوير و سير اجراي پروژه هاي عمراني ، به منظور انتقال تجربيات به آيندگان

    - اطلاع رساني ، راهنمايي ، مشاور ، پاسخگويي و حمايت از ارباب رجوع در قالب برنامه هاي تحول اداري و طرح تكريم مردم

 

اضافه کردن نظر



کد امنیتی
تازه کردن

مکان تبلیغات شما
انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد